Peter in de polder. Week 45

054b 17 10 2015 Castricum, Baars

Jonge jonge, wat heb ik een tijd niet van me laten horen. Ik vis wel maar vang weinig spannends. Als je maar lang genoeg wacht, heb je op een bepaald moment genoeg stof om weer eens een column te vullen.

Begin oktober visten we de sponsorwedstrijd van de jeugdvisclub. Met een beperkt aantal koppels, 8 maar, visten we ruim 300 euro bij elkaar voor Dolfijntherapie van Zelda van Boheemen. Zie meer hierover in de LOV krant. Rien Faasse, oftewel Vismeester Rien, bedacht dat de baarsdag een mooi moment was om nog even een collecte te houden onder de vissers, en zo konden we afgelopen week 375 euro overhandigen aan de familie van Boheemen.

Datzelfde weekend was ik uitgenodigd voor de vrijwilligersdag van de federatie. Naast het schrijven van columns help ik af en toe eens met een visdag. Of werk mee aan een video. Met de maker van die filmpjes, Thom Beentjes, deelde ik die dag een stek bij Tom’s Creek in Lelystad. We vingen een aantal mooie steuren, hadden prachtig weer en weer even lekker bijgekletst. Thom staat op dit moment lekker tonijnen te vangen in Kroatië.

vrijwilligersdagt MWNL 2015 008

Met mijn neef Ron uit Dieren ging ik een dagje op karper. Struinen en op voerplekjes vissen. De vis was er wel maar beet gewoon niet. Uiteindelijk reden we de Beemster in om op mij bekende stekken alsnog een paar vissen te scoren. Zoals het een goede gastheer betaamt, heb ik de karpers aan Ron gelaten, die een mooie 60-er pakte met de match. Ik ging er met een mooie zeelt vandoor.

vissen met Ron 006 vissen met Ron 013vissen met Ron 012

Ik probeer al een tijdje mijn 25ste zeelt van het seizoen te vangen, maar dat wil niet erg lukken. Gelukkig had ik wel een fotograaf mee toen ik de voorgangers van die 25ste ving.109b 20 09 2015 Heiloo, _ Zeelt (Tinca tinca)

22…

092b13 09 2015 Castricum, Zeelt (Tinca tinca) 100b 13 09 2015 Castricum, _en _ Zeelt (Tinca tinca)  23 en 24

Omdat november doorgaans te laat is voor een mooie zeeltvangst ben ik mijn aandacht maar aan het verleggen richting de snoek. Met Joost was ik naar de hengelsportbeurs in Utrecht. Er was vooral veel kunstaas te vinden voor leuke prijzen, maar daarnaast borrelde ook de wens om weer eens met dood aas aan de gang te gaan. Voor dood aas heb je eerst levende vis nodig, dus zat ik zondag lekker in de mist aan het Stet te vissen. Ik ving maar moeizaam visjes, maar het visje dat ik aan de takel hing om te kijken of er nog snoek was, werd door 2 verschillende vissen gepakt. Ik blunderde beide keren en verspeelde 2 mooie vissen. Woensdag na mijn werk had ik nog een uurtje over tot donker, pakte mijn witvis- en snoekspullen en ging nog even achter de vissen aan. Mijn dode blei werd deze keer wel vastgehouden en na een spannende dril en een hoop gerommel met een te klein schepnet, kon ik uiteindelijk een echte Stet-reus landen op 91 cm.